onsdag 20 mars 2019

Jag flyttade min pension till Avanza


För ungefär ett år sedan flyttade jag min privata pension på Skandiabanken till Avanza. Det var en pension jag skickat in 500 kr i varje månad fram till att möjligheten att dra av på deklaration togs bort. Den hade tuggat på i många år i det fördolda, så en liten summa hade det hunnit bli. 


Jag uppmärksammade till slut att denna kostade ungefär 1000 kr om året i avgifter, samt att den traditionella placeringen inte heller varit helt optimal. I genomsnitt hade avkastningen varit runt 5% per år efter avgifter. Inget att klaga på, men inget att ritualiskt dansa runt i ring för heller.


Efter sökning på Google och bloggar såg jag Avanzas erbjudande där jag slipper avgifterna samt att de kompenserar 1000 kr för flyttavgifter från den andra banken.

Jag tog en skärmdump av Minpension.se och skickade in den till Avanza via meddelandesystemet som finns när man är inloggad hos dem. De återkommer och meddelar vilka pensioner som kan flyttas.

En pensionsförsäkring behövde öppnas innan flyttblanketten fylldes i. Detta gjordes inloggad under "Mina konton". (Vid flytt av tjänstepension skapar Avanza själva ett tjänstepensionskonto åt beställaren.)


Den nyskapade pensionsförsäkringens kontonummer noterade jag, eftersom det skulle in i blanketten nedan.

Därefter laddade jag ner lämplig blankett, i detta fall flyttblankett för Pensionsförsäkring. Det finns tre val av blanketter hos Avanza. Tjänstepension, IPS och Pensionsförsäkring. Lite otydligt så är blanketten Pensionsförsäkring den som ska användas för privata pensionsförsäkringar.


Jag fyllde i följande fält:

  • Försäkringsbolag (det bolag som flytten ska ske ifrån)
  • Försäkringsnummer (hos bolaget som flytten ska ske ifrån)
  • Försäkringstagare (mitt namn)
  • Personnummer
  • Depånummer hos Avanza Pension dit försäkringen ska flyttas (Kontonumret ovan från pensionsförsäkringen hos Avanza)
  • Underskrift/datum




Slutligen skickades blanketten via traditionell post till Avanza på adressen som finns på blanketten.

Efter ca 3 månader kom pengarna över till Avanza så jag kunde investera dem i aktier eller fonder.

Kvittot med flyttavgift från den ursprungliga pensionsbanken skickade jag in till Avanza via deras interna meddelandesystem för att få den utlovade kompensationen på 1000 kr för flyttavgiften. Det tog någon dag så var pengarna inne på pensionsförsäkringen.


Så för att summera i korta punkter:

  1. Skärmdump på minpension.se skickades in till Avanza.
  2. Privat pensionsförsäkring skapades hos Avanza.
  3. Nedladdad blankett fylls i med namn, personnummer, försäkringsbolag, försäkringsnummer (avsändare och mottagande) samt underskrift.
  4. Blankett skickas in till Avanza via traditionell post.
  5. Vänta 3 månader.
  6. Skicka in flyttkvitto med flyttkostnad till Avanza och mottag 1000 kr i kompensation.
  7. Investera likviderna i önskade värdepapper.

Så här ser utvecklingen ut på det kontot efter 9 månader. (flytten tog 3 månader)



Ny pensionsflytt

Jag var nöjd med flytten som helhet så jag har precis nu, ett år senare, skickat in blanketter för att flytta två pensioner till. De här pensionerna kunde jag inte flytta tidigare eftersom jag, för ett år sedan, tyvärr hunnit flytta dessa, en tjänstepension och en privat pension, internt i respektive pensionsbolag innan jag upptäckte Avanza's låga avgifter. Jag hade gjort det för att få möjlighet att själv placera i fonder.

Den flytten innebar att när jag upptäckte Avanzas billigare alternativ så var dessa två pensioner låsta ett år och kunde inte flyttas. Ännu värre så initierade det en kostnadskurva som gjorde att flytten kostade 5% av värdet + flyttavgift första året efter ett år av låsning, 4% året efter och så vidare tills det bara var den sedvanliga flyttkostnaden kvar.

Eftersom det gjorde mig ännu mindre intresserad att vara kvar som kund hos dessa två pensionsbolag så började jag räkna på hur snabbt jag skulle tjäna in flyttavgifterna och börja gå plus. Den största flyttavgiften låg totalt på ungefär 3000 kr och med kompensationen från Avanza hamnade den på i runda slängar 2000 kr.

Så här ser min uträkning ut, jag har bara tagit hänsyn till avgift och avkastning. Skatt mm. är inte inräknat.


Länk till arket på Google Drive
Ladda gärna ned och ändra de gula fälten för att anpassa efter er egen pension.

Det ger två år tills jag tjänat tillbaks flyttavgiften med besparingen på 1000 kr billigare avgifter per år. Om jag lyckas med bättre avkastning än 6%, vilket på ett genomsnittligt år är sannolikt, minskar tiden snabbt. Redan vid 7% är det nere på ett år och minus 140 kr, vid 8% är jag plus första året.

I och med att jag på Avanza kan placera i aktier i pensionsförsäkringen och att, i mitt fall, fonderna har lägre avgift, så finns en trevlig möjlighet till potentiellt större avkastning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

table tr td:last-child { border: none; }