tisdag 26 mars 2019

Hur du kan spara pengar när du ska köpa en ny blandare

Under en lång tid har jag övervakat vattenförbrukningen i vårt hus och försökt få ner förbrukningen till en bra nivå. Jag har fyllt i ett excel-ark lite då och då med de avläsningar jag gör och till mitt förtret har förbrukningen hela tiden ökat så sakteliga samtidigt som jag noggrant försökt hålla igen på vattenanvändandet. Nu kan det tilläggas att familjen utökats under perioden och det därmed finns naturliga skäl till att förbrukningen gått upp.

En kran hade det droppat från lite grann och jag hade noterat det, men inte tyckt det varit något större problem. Den droppade inte hela tiden och det var oftast torrt runt om den efter att den fått vara ifred ett tag. Det var en äldre FM Mattsson kran som vi fått med från när vi flyttat in. Jag var medveten om att det säkert påverkade vattenförbrukningen, men gissade att det inte hade någon större inverkan.

När nu en kran till började droppa i badrummet så tog jag tag i det hela och såg till att börja fixa dem båda. Kranen i badrummet var ungefär ett år gammal så det imponerade inte så mycket att den redan började krångla. Jag öppnade den och konstaterade att det inte kunde vara så mycket annat än insatsen som var trasig. Sparmedveten som jag är tänkte jag direkt på vad kostnaden skulle kunna landa på, även om det säkert inte skulle kosta mer än någon hundralapp.

Jag ringde upp INR som kranen var tillverkad av och till min förvåning så var det 5 års garanti på deras blandare. Så de skickade gratis ut en ny insats till kranen. Tack för det sa den glade spararen och installerade insatsen någon dag senare.

Den andra kranen i köket var det värre med, insektsskruven som skulle ge tillträde till kranens innanmäte var söndervriden och hur mycket jag än höll på så fick jag inte bort den. Jag övervägde att börja borra bort den eller använda andra mer brutala metoder, men valde snabbt att leta efter en ny kran, då den hade ett gott antal år på nacken.

Jag tittade runt på nätet och med INR-blandarens korta hållbarhet så lutade jag starkt åt att köpa in en ny FM Mattsson kran för att se till att ha mitt på det torra. (trumslag på cymbal) 😊 Det kändes däremot lite tungt att ta kostnaden på ca 1300 kr för en ny kran så jag avvaktade någon dag innan jag bestämde mig.

Tur var det, för på appen Shpock hittade vi en ny kran av samma modell för 500 kr. För bra för att vara sant var första tanken. Tveksamma att det var så lätt åkte vi iväg för att köpa kranen i en dunklare del av samhället. Vi träffade en trevlig kille som hade haft ett flyktingboende enligt honom själv och att denna plus några andra kranar blivit över när boendet lagts ner.

Shpock är en rätt trevlig tjänst på det viset att det är gratis att lägga upp annonser och det är lätt att söka geografiskt. Vi har sålt av möbler och köpt mikrovågsugn via den. De flesta personerna är trevliga, men förstås finns några enstaka personer som ger skambud och de som inte dyker upp. Det går att sätta betyg och omdömen på säljare/köpare så det minskar de problemen en del.

Väl hemma installerade jag kranen och den fungerade utan bekymmer, tät och icke-droppande. Flera andra fördelar följde med den nya kranen så som kallstart och "eco-flow". Marknadsföring till största del, men jag lät mig själv spela med i kranens förträfflighet.

Några veckor tidigare hade jag även gått igenom alla kranar i huset och givit dem flödesreducerare som förhoppningsvis minskade vattenflödet i dem. En trevlig sidoeffekt var att de även blev mycket lugnare och mjukare att använda.

Så till slut två veckor därefter gick jag och läste av vattenförbrukningen igen. Förbrukningen av vatten hade äntligen vänt nedåt och såg nu ut att gå ner mot de lägsta siffrorna jag hittills uppmätt.

Jag håller nu tummarna att det håller i sig framåt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

table tr td:last-child { border: none; }