torsdag 20 december 2018

Påminnelseavgift och hanteringen av små summor


Parkering


Igår kom jag hem och hittade ett brev från ett parkeringsbolag. Bra, tänkte jag, fakturan jag väntat på har äntligen kommit. Visst innehöll brevet en faktura, men tyvärr även en påminnelseavgift.

FAKTURA
Parkering: 16 kr
Påminnelseavgift: 60 kr
Att betala: 76 kr.

375% kostnadsökning, inte precis vad jag önskar det ska finnas på mina fakturor.
Tanken slog mig att den förvaltningsavgiften hade gjort en fond hyfsat ointressant.

Det stod att de hade försökt debitera mitt kort två gånger och hade försökt skicka e-post till mig två gånger. Jag visste jag var ny kund hos dem och hade inte lagt in något kort hos dem, jag hade inte ens registrerat mig hos dem, endast använt deras sms-parkering. Oförstående och smått irriterad startade jag upp datorn och letade igenom de e-postkonton deras e-post skulle ha kunnat hamna på, ifall att mitt minne spelat mig ett spratt tänkte jag. Resultat: Inget e-postbrev inkommet.

Ringde frustrerad upp dem och fick reda på att jag visst hade mitt bankkort registrerat där. Vad Tydligen hade jag vid ett tillfälle för ett par år sedan registrerat det där med en gammal e-postadress. Vilken röra.

Att det inte fungerat att debitera bankkortet var förståeligt, på grund av årsavgiften har jag sagt jag upp det för mer än ett år sedan. E-postadressen var så pass gammal att jag inte hade den i färskt minne.

Jag och killen på supporten hos parkeringsbolaget ändrade e-postadressen till min egen gällande och han skulle skicka ut fakturan igen så jag kunde betala den. I det här läget frågade jag förstås om han kunde göra någonting med påminnelseavgiften och eftersom det var första gången så tog han bort den. Tack för det!

Det lönar sig att ringa och inte bara acceptera påminnelseavgiften, deppa och betala. Ge aldrig upp! Det sagt hade jag ju inte direkt dragit det vidare till rättegång om han hade låtit påminnelseavgiften vara kvar.


Lärdom:

  • Ring och kontrollera varför en faktura inte kommit i god tid. Jag hade ju gått och funderat på varför den inte dykt upp. Motverka att slappna av kring minsta utestående kostnad.
  • Avregistrera konton hos företag som inte används, speciellt kort av alla de slag.
  • Försök att alltid påverka en avgift eller kostnad om det går. Ge inte upp i förhand. Detta har fungerat utmärkt för mig många gånger.

Sparad krona

Skönt ha sparat en utgift på 60 kr, ca trettiotvå ägg eller två paket kaffe. Hade jag inte redan betalat mig själv först och varit fullt investerad för månaden, skulle jag ha skickat över summan och investerat den.

Kan tyckas små summor att kämpa för, men det handlar om att alltid ha vanan att bekämpa dessa förlorade kronor och i långa loppet gör det stor skillnad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

table tr td:last-child { border: none; }