lördag 29 december 2018

Två samtal och sänkt pris på bilförsäkringen

Bilförsäkring



För ett tag sedan kom en höjning på min bilförsäkring och igår ringde jag till försäkringsbolaget för att se om jag kunde få ner kostnaden till en trevligare nivå. Inte helt oväntat att de höjer avgiften, det sker varje år. Enligt dem själva är det deras datorsystem som automatiskt gör det varje år och om ingen ringer in och ifrågasätter det gör de ingenting för att justera priset.

Sparbitna kan här inflika att vad ska jag med bilförsäkring till, vi sparare ska ju cykla eller gå? Tyvärr arbetar jag tillräckligt långt bort för att det ska ta för lång tid att cykla eller åka kommunalt till jobbet. Skulle jag kunna arbeta närmare med samma ersättning hade jag gjort det på studs. Med familj kan det även vara en utmaning att vara utan bil. Till min fördel står mitt företag för utgifterna på resorna till och från arbetet, parkering mm. Privat används bilen endast sparsamt.


Samtalet

När jag till sist ringer upp får jag information om att jag har plats 113 i kön och att det ska ta bra många minuter innan det var min tur. För lång tid för att jag ska känna det är värt det att vänta kvar vid luren. Tyvärr nämner de inte att jag kan knappa in mitt nummer och bli uppringd när det är min tur. Jag hittar inte heller den funktionen på deras hemsida. Jag funderar ett tag och lägger sedan på.  Ringer upp igen och väljer istället denna gång tonvalen för uppsägning. "Du är nummer 1 i kön, din väntetid är 1 minut." 

Damen som sedan svarar ger mig ett 6,4% lägre pris direkt och jag ber henne kontrollera om hyrbil är borttaget samt att självrisken är satt till den högsta. Hon hinner meddela att självrisken redan var maxad, sedan bryts samtalet.

Småstressad ringer jag upp uppsägning igen och kommer efter två minuter fram till en annan handläggare, en man denna gång. Jag berättar om det tidigare samtalet, erbjudandet jag fått, hyrbilsvalet och att samtalet bröts. "Jo, jag ser det" säger han och blir tyst ett tag. Efter ett tag återkommer han. "Det bästa jag kan göra är detta:" meddelar han och ger mig ett erbjudande på 12,1% billigare. Um, tack tänkte jag förvånad, jag hade varit hyfsat nöjd med det tidigare erbjudandet. Så kom jag på tillägget för hyrbil och bad honom ta bort det.


Slutresultat

12,5% billigare bilförsäkring.

I vanliga fall ringer jag även till andra företag och jämför, men i det här läget visste jag eftersom jag nyligen ringt runt och kontrollerat husförsäkringen att jag troligtvis inte kommer lägre.


Sparad krona på bilförsäkring


Tips

Punkter som jag försöker hålla mig till när jag vill få ner kostnaden på räkningar:
  • Missa inte chansen att ringa och försöka få ner priset. Du får 99% av gångerna ned priset.
  • Välj tonvalet för uppsägning. De har stora möjligheter att se till att du stannar som kund.
  • Prata med flera handläggare även om det är samma företag. Jag har en gång lyckats sänka avgiften tre gånger på tre samtal.
  • Höj självrisken om du känner det passar dig.
  • Välj bort tillval du inte behöver.
  • Jämför flera bolag.
  • Kontrollera mängd- och kombinationsrabatter.


I slutänden sparade jag fin summa pengar som istället för att hamna hos försäkringsbolaget kan investeras i aktier som ökar mina framtida utdelningar. Inte helt fel och det tog bara två korta samtal på totalt tio minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

table tr td:last-child { border: none; }