torsdag 10 januari 2019

Portföljens utveckling 2018


Tänkte jag skulle summera året och se hur det gått för portföljen under året som varit.



Indexfonderna, som i portföljen utgör den största delen på ungefär 70%, drog ner portföljen till -0,63%. Ingenting att oroa sig för eftersom de förstås följer marknaderna när dessa går ner. Det som kan ha bidragit, om än minimalt, är de få (<1%) aktivt förvaltade fonderna. De ligger flera av dem nära tvåsiffriga minussiffror. 


Svenska aktier



Den svenska aktiedelen gick klart bättre än fonderna och lyckades landa på några procent plus. Det är främst Castellum och Latour som stått emot bra. På nedsidan hittar vi Kinnevik och Skanska samt vissa mindre innehav som gått dåligt. Totalt sett över mina förväntningar.


Utländska aktier



Här har främst Realty Income och Microsoft gått bra medan Nordea är den som gått sämst. Många av de sena inköpen på året, exempelvis Brookfield Renewable Partners och AT&T, ligger på minus eftersom marknaden rört sig nedåt, men det har inte lyckats dra ner resultatet märkbart.


Summa summarum är jag nöjd över utvecklingen, speciellt att aktierna över lag går bra. Det ger mig förhoppning om att jag valt rätt med utdelningsstrategin, även om det sannolikt är för tidigt att dra för stora slutsatser av resultaten. 


Panelundersökningarna för 2018 gav i intjäning 1406 kr och hittills är det utbetalt och investerat 392 kr räknat från oktober. Inga monstersummor, men många bäckar små så kan det bli en god summa till slut.


Under 2019 kommer jag investera mer i aktier än tidigare och minska ner andelen månadsspar i indexfonder. Det som finns investerat kommer att få ligga kvar som det är. De små innehaven i aktieportföljerna kommer jag se till att öka eller sälja av så portföljen blir mer fokuserad och balanserad. Svenska aktier kommer få en liten förtur mot utländska.


Slutligen önskar jag er sent om sider ett bra investeringsår 2019.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

table tr td:last-child { border: none; }